Geplaatst op 21-11-2011 om 23:11
Het klinkt mij tegenstrijdig in de oren in die zin dat 'gezondheid' wordt gedefinieerd als "compleet lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden", maar dat iemand vervolgens pas een ziekte heeft als een arts de diagnose stelt. Het klinkt gewoon niet consequent; de eerste definitie is per definitie subjectief, de tweede objectief (veronderstellende dat de arts de juiste diagnost stelt).
Om me zelf even te onderbouwen met het voorbeeld dat je al aanhaalde, italia, dus de diagnose van kanker.
- Volgens definitie 1 zou je ziek zijn als je hiervan lichamelijk, geestelijk of sociaal gezien de gevolgen van merkt. Zodra je dit bepaalt voor jezelf (en achteraf zou blijken dat het door de tumor komt), heb je al kanker. Subjectieve benadering dus.
- Volgens definitie 2 zou je kanker hebben zodra dit wordt vastgesteld door een arts. En dat kan in strijd zijn met definitie 1; ik kan me bijvoorbeeld indenken dat je in de absolute beginfase van kanker nog niet merkt dat er kwaadaardige celdelingen plaatsvinden en er nog steeds "lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden" is. Stel dus een arts stelt "toevallig" vast dat je kanker hebt, maar je merkt er op dat moment nog niets van, dan zou volgens de definities niet eenduidig kunnen worden bepaald of je ziek bent. Natuurlijk, het moge duidelijk zijn dat kanker een serieuze ziekte is, maar volgens de definitie van gezondheid was je op het moment van diagnose toch echt gezond...
Andersom kan natuurlijk ook. Je hebt al de klachten, maar de tumor is nog niet vastgesteld. Dan zou je dus nog geen kanker hebben, maar zou je in ieder geval niet aan de definitie van gezondheid voldoen.
Of iemand nu 'ziek' is of niet als hij in een put zit wegens het overlijden van een naaste, vind ik niet zo interessant. Zoals je zegt, het is niet meer dan normaal om je dan vreselijk te voelen. Strict de definities hanteren vind ik dan niet zo boeiend.
Zoals TjekTjek zegt zou je met verschillende artsen verschillende diagnoses kunnen krijgen. Het is onwaarschijnlijk, maar het kan. Om die reden is het misschien beter om diagnoses te scheiden van het "ziek zijn". Mij lijkt het beter om bij "ziek zijn" een subjectieve benadering te hanteren. Als ik me ziek voel, heb ik geen arts nodig die dat voor me bevestigt.
Wat betreft officiële ziektes kun je pas met zekerheid stellen dat het niet-welbevinden zijn oorzaak vindt in een ziekte zodra dat is vastgesteld. Daar verander je niet zoveel aan. Nagaan wanneer zoiets precies begint lijkt mij nagenoeg onmogelijk om te traceren, de datum van eerste diagnose is dan het beste alternatief.