Geplaatst op 15-11-2011 om 13:56
In veel gevallen is wat men een 'depressie' noemt, niet daadwerkelijk een klinische depressie, als in 'de psychische ziekte'. Net zoals dat drukke kinderen al gauw het stickertje 'ADHD' opgeplakt krijgen. Wat er met jouw vriendin aan de hand is, weet je natuurlijk niet zeker en het stomste wat je naar mijn mening kunt doen, is zeggen dat ze zich erover heen moet zetten en doen alsof er geen probleem is. Want ook al zou ze niet een 'echte depressie' hebben, dat verandert niets aan hoe ze zich voelt; slecht dus. Dat ze er niet door naar school kan gaan, laat wel zien dat ze niet zomaar even een beetje down is.
Depressie heeft inderdaad een biologische component, maar wordt daar niet honderd procent door bepaald. Een niet goed functionerende stress-as komt namelijk ook voor in mensen die geen depressie hebben. Het zijn vaak bijkomende factoren die iemand het spreekwoordelijke zetje geven; en dan kun je vooral denken aan karaktereigenschappen, (negatieve) ervaringen en sociale omstandigheden. Het zijn niet voor niets de gevoelige mensen, die in hun jeugd misbruikt zijn, gepest zijn, een geliefde hebben verloren, etc. die vaak depressief worden. Een zusje dat anorexia heeft en dreigt met zelfmoord vind ik niet niks.
Ik denk trouwens dat je haar wel degelijk kunt helpen. Dit baseer ik grotendeels op eigen ervaringen (van mezelf en van iemand uit de omgeving) dus of ze voor jou en je vriendin ook werken, kan ik natuurlijk niet zeggen. Jij kent je vriendin goed, tenminste daar ga ik vanuit, dus dat kun je zelf waarschijnlijk het beste bepalen.
Mijn mening is dat je haar het best kunt helpen door simpelweg een vriendin voor haar te zijn. Houd goed contact met haar, bijvoorbeeld. Je hoeft niet verbaasd te zijn als ze je in eerste instantie van zich af stoot (want die neiging tot isolatie en nergens zin in hebben hoort erbij), maar als je daaraan toegeeft, zorg je er in feite voor dat het alleen maar erger wordt.Het initiatief bij haar laten zou ik niet doen. Haar respecteren, ja, dat zeker. Als zij echt aangeeft iets niet te willen, kun je haar niet dwingen en moet je dat ook niet willen, maar te passief zijn, gaat ook niet werken. Als vriendin kun je zorgen voor afleiding, zodat ze even niet aan de negatieve gevoelens hoeft te denken. Aangezien ik uit jouw verhaal opmaak dat een groot deel van die gevoelens zijn oorsprong heeft in de thuissituatie, zou ik je aanraden haar mee naar buiten te nemen. Als dit niet gaat (ze kan ook niet naar school, dus die kans zit er in), is 'gewoon' op bezoek gaan ook goed.
Dat mijn vrienden en familie er voor me waren, ben ik nog steeds heel dankbaar voor. En ze zaten echt niet de hele dag aan mij zijde, dat werkt vaak nog averechts ook.
En je hoeft heus niet continu over die depressie/somberheid te praten. Het is juist beter van niet. Wat ik hierboven al zei, ik zou absoluut niet doen alsof het er niet is, maar ook niet elke keer ter sprake brengen, of meegaan in haar gevoelens. Humor is een heel belangrijk en mooi wapen, ik zou zeggen: gebruik dat vooral
Sterkte ermee, ook voor je vriendin!