Geplaatst op 15-11-2011 om 12:50
Over dat natuurkunde zou ik me nog niet al te veel zorgen maken, hoor

Iedereen heeft wel een vak waar hij minder goed in is en in veel gevallen is dat met extra goed opletten, veel oefenen, evt. bijles nemen prima te compenseren. En mits je andere cijfers voldoende zijn, kun je met een 5 of zelfs een 4 op je eindlijst gewoon slagen. Ik studeer geneeskunde nu en je wilt niet weten hoeveel studenten hier rondlopen die een onvoldoende voor natuurkunde hadden.
En wat betreft die stress... Ik heb er zelf nooit last van, maar volgens mij is het een veel voorkomend iets. En weet je wat het stomme eraan is... de stress heeft eigenlijk totaal geen functie. Als jij gaat stressen omdat je morgen drie toetsen hebt, zorgt dat er niet voor dat die toetsen er ineens niet meer zijn, o.i.d. Er zijn wel mensen die beter gaan presteren onder druk, maar dat zijn er niet veel. De meeste mensen raken er juist door in de war. kunnen er niet door slapen/eten, verliezen hun concentratie...kortom: gaan slechter presteren, waardoor ze nog meer gaan stressen. En dan zit je in de beruchte vicieuze cirkel.
Je dat realiseren en daarmee proberen de stress van je af te zetten, is niet iets wat je van de ene op de andere dag onder de knie hebt (mijn moeder zegt dat ze er jaren voor nodig heeft gehad xD), maar zeker in de toekomst kun je er veel voordeel van hebben. Want op de uni zul je later toch ook hard moeten werken en als je idd geneeskunde gaat doen, kies je ook nog eens voor een stressvol beroep.
Verder kun je natuurlijk, zolang je die stress nog wel ervaart, ervoor proberen te zorgen dat het zo minimaal mogelijk is. Het kan je misschien helpen om goed te plannen, zodat je weet waar je aan toe bent. Weten dat je op schema loopt en dat je het onder controle hebt, is een erg geruststellend gevoel. Verder inderdaad, wat Jav al zegt, is het handig om prioriteiten te stellen. Als je iets al goed kent, is het minder noodzakelijk om je huiswerk te maken,dan wanneer je het niet begrijpt. En ik weet niet of je aan sport doet, maar dat is vaak ook een hele goede manier om even je hoofd leeg te maken.