Geplaatst op 1-12-2011 om 15:08
Quote:
In feite probeerde ik te bepalen in hoeverre een individu zijn eigen gedrag kan beïnvloeden
Hier heb ik wel over nagedacht en ik zal delen met jullie hoe ik hier bij kom.
Als we leven hebben we eigenlijk maar 1 weg af te leggen, dat is van geboorte naar de dood. Dat is ons levenspad. dit delen we met iedereen, alleen de manier hoe we dit invullen is anders. Ik maak hieruit op dat zowel ons levenspad het zelfde is en anders tegelijkertijd. Hoe kunnen die dingen samen bestaan?. Ik denk dat op het niveau van de illusie, er idd vrije wil bestaat. We hebben immers de ervaring dit te kunnen ervaren. Het interessante is, dat we allemaal de zelfde bestemming hebben, alias de Dood. Hieruit kunnen we min of meer concluderen dat er ook een vast plan ergens is. Misschien alles wel, alleen op een dieper niveau, waarvan wij ons niet bewust zijn. Wij leven ons leven op een plateau van waarheid. Op het plateau speelt zich het spel van het leven af. Voor ons is illusie waarheid en waarheid illusie.
Dit is overigens wat ik zelf denk, het geen enkele wetenschappelijk fundament, puur filosofisch.
Dus om op je vraag terug te komen. Uiteindelijk hebben we geen enkele invloed op wat er gebeurd(hoewel we dat wel denken). Het feit dat we denken dat we het wel hebben, schept de ervaring van vrije wil, echter m.i. is dit een ilussie. Al had deze ilussie van vrije wil er niet geweest, had er ook geen leven bestaan, alles was voorbestemd en je had dit geweten.
Alvast fijn weekend allemaal!!