Geplaatst op 17-9-2011 om 01:00
'Hallo,
Ik zit met een probleempje. Of misschien wel probleem. Ik herken me totaal niet meer in een jongen met wie ik bevriend raakte in de 4e klas van de middelbare school. Of laat ik het anders zeggen: eigenlijk heb ik me nooit in hem herkend, absoluut niet. Maar in de bovenbouw waren de overgebleven bekenden van middelbare school allemaal uit m'n klas verdwenen. Zij gingen ofwel naar havo, dan wel van school (vmbo?), dan wel naar een andere klas. Niet dat ik dat erg vond; deze jongens waren absoluut geen vrienden te noemen, ik werd voor de lol geslagen en atlassen op m'n hoofd slaan vonden ze bijzonder leuk... ongelooflijk triest, maar ik was klein, niet sterk en wist niet wat ik moest.)
Hoe dan ook, die jongen. Hij was iemand met wie ik luchtige gesprekken kon hebben, bijvoorbeeld over voetbal. Dat was prima; ik had op z'n minst iemand om mee op te trekken in de klas daar waar ik vrijwel niemand kende en 1,5 tot 2 jaar jonger was dan de rest. Allemaal wel ok dus, het was iets, maar zeker niet de leuke schoolperiode met goede vrienden die iedereen zich wenst... ik word toch een beetje droevig als ik eraan terug denk, pas in de 6e heb ik een goede vriendin leren kennen...
Nu zijn we beide op universiteit. Hij zit in Leiden, op een studentenkamer en is zo'n typische student aan het worden: studie niet op de eerste plaats, maar stoer doen en uitgaan en dat soort gedoe, jakkes. We hebben nauwelijks dezelfde interesses. Ik moet zeggen dat ik toen hem leerde kennen al had voorzien dat onmogelijk een hechte vriend zou kunnen worden, ik herken me totaal niet in hem. Maar het was al een verbetering t.o.v. gepest worden.
Ik kan nog wel even doorgaan met klagen maar ik zal tot het punt komen: hoe kan ik het contact verbreken? Vanavond werd ik bijvoorbeeld gebeld door hem, of hij langs zou komen om een game te spelen. Eerlijk gezegd had ik er geen zin in, ik weet niet of ik hem nog hoef te zien. Klinkt misschien een beetje verwaand maar ik vind omgaan met hem gewoon niet meer fijn.
Ik vind het bijna onmogelijk om nee te zeggen op zo'n vraag. En als ik nee zeg krijg ik ongetwijfeld vervolgvragen als 'waarom niet?' en 'ok, andere keer dan?'.
Hoe kan ik toch het beste dit contact verbreken?