Geplaatst op 10-11-2011 om 22:40
Ik heb daar al eens een woord over gedaan in een ander topic volgens mij, nog een topic van jou (genaamd in de trant van: hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?)
Het is in feite redelijk simpel in theorie.
Het is niet dat ik hier nu een absolute en complete uitleg zal doen, maar je moet je zelf leren kennen op een objectieve manier, je pluspunten echt zien zoals ze zijn, je minpunten zien zoals ze zijn. Ik zeg daarmee niet dat alleen mensen die objectief naar zichzelf kijken zelfvertrouwen hebben, maar als ze zich in hun subjectiviteit fantastisch vinden (terzijde gelaten of ze dat werkelijk ook zijn) hebben ze zelfvertrouwen natuurlijk.
Dus jezelf leren kennen (moet al vertrouwen geven op zich denk ik) en als je jezelf kent, kan je aan jezelf bouwen (en begint de wijsheid te komen, zeggen ze toch en 't klopt nog ook als 't mij vraagt). Er zijn verschillende manieren ook om zelfvertrouwen te kweken. Je kan doelen stellen, realistisch en met enig nut en (goed gedoseerde) uitdagingen. Je kan letten op je innerlijke dialoog, wij mensen praten met onszelf, heel de dag door en deze innerlijke dialogen(= in feite gedachten) hebben een invloed op hoe we ons voelen. Je kan bv een betere terugblik creëren, hiermee wil ik zeggen, na een gebeurtenis die negatief is (een faling of een narigheid ofzo) kan ervoor zeggen dat we tegen onszelf gaan praten in de trant van: doemme hé wat ben ik toch een stomkop, altijd alles loopt mis bij mij.... Zulke innerlijke dialogen zullen ervoor zorgen dat we zonder dat we het weten minder in onszelf gaan geloven. Hoe raar dit moge klinken: je onderbewustzijn pakt op wat je zegt en wilt dit waarmaken/bevestigen. Al is zo'n opvatting voor discussie vatbaar, sommige zouden mss zeggen dat ik gek ben, maar ik ben van mening dat die 't doet. Dus ik was bezig over de innerlijke dialoog na een negatieve gebeurtenis (de terugblik), laat deze nuttig zijn en lerend, niet louter een naar beneden haling van jezelf.
Zelfvertrouwen is oa ook accepteren, ondernemen, angsten doorstaan, een gezonde mentaliteit, waardigheid.
Zelfvertrouwen is geloven in jezelf, onvoorwaardelijk.
Zelfliefde is nog zo iets dat er mee samenhangt.
Net zoals je zelfbeeld.
Misschien hebben gegevens in m'n uitleg wel meer te maken met zelfbeeld, maar deze dingen houden volgens mij toch allemaal nauw verband.
Mss paar goede tips: piekeren --> lager zelfvertrouwen
Keep on moving because like Einstein said: life's like a bicycle, you have to keep moving to stay in balance.
En vooral: onderneem!
Ok, allemaal heel makkelijk gezegd.
Zelfvertrouwen krijgen is dus heel wat anders, maar wat volgens mij echt de belangrijkste dingen zijn voor zelfvertrouwen te verkrijgen: angsten doorstaan en karakter kweken (=doorzetten-> doelen bereiken) en liefde (in ruime zin, zowel van jezelf (hoe gay dit moge klinken, it's true) en anderen.