Geplaatst op 30-8-2011 om 19:48
Ik herken jullie verhalen ook. Motivatie is een interessant iets, iets waar we nooit echt achter zullen komen waar het vandaan komt en waarom en waarheen het verdwijnt. Ik denk ook dat enorm veel mensen met datzelfde rondlopen, helaas zijn er nog geen flesjes motivatie op de markt gebracht. Wel andere flesjes, maar die zijn er meer om dingen te vergeten of er van weg te vluchten.
Wat betreft je motivatie om te presteren, ik heb dat al jaren niet meer. Wel ben ik constant op zoek naar inspiratie. Want motivatie is toch heel erg iets van buiten af, dat je iets externs wil doen, wil bereiken. Terwijl inspirerende dingen - en dat kan zeker ook in je studie zitten - je van binnenuit oppeppen. Zo ga ik af en toe naar theater, lees ik goede boeken, luister ik naar muziek, of kijk ik naar hoe een vlinder op mijn vinger kan zitten. Kleine dingen.
Maar hoe dan de wereld door te komen? Ik hou er van om dingen te zien naar hun waarde, hun waarde zoals ze dat voor mij hebben. En daar ook eerlijk naar te zijn. Als een studie waarde heeft, bijvoorbeeld het papiertje, dan moet ik daar andere dingen voor opgeven, ookal is dat op korte termijn niet prettig. Dit kan een mens alleen als de waarde groot genoeg is. Dus dat moet je voor jezelf bedenken.
Met betrekking tot andere mensen. Ik denk dat je enig moment dat je dicht bij iemand staat moet koesteren voor wat het op dat moment is. Mensen zijn veranderlijk en beïnvloedbaar. Zelden tot nooit zijn daden puur omwille dat het goede daden zijn. Maar als we ergens te veel in meegaan (relatie, vriendschap), dan koesteren we een hoop, bouwen we een verwachtingspatroon op. Dat is heel normaal blijkbaar, maar wel vaak funest. Ik denk dat we uiteindelijk niet vriendschap zouden moeten hebben met mensen omwille van die verwachtingspatronen of de dingen die ze doen, maar omwille van henzelf, de goedheid in hen. De goedheid, die soms of misschien zelfs vaak, overschaduwd wordt door allerlei andere dingen.
Uiteindelijk weet ik er ook niet zo veel van. Ik ben misschien ietsjes ouder dan jullie, maar ik ben ook nog gewoon alleen. Maar steeds vaker ben ik daar ook tevreden mee, hoewel ik ook ups en downs heb