Geplaatst op 28-8-2011 om 22:23
Ik denk hier al een tijdje over na maar werd eraan herinnerd een topic te maken toen Kwadraatje zei dat hij het niet zou willen dat mensen die leven van het vlees van een koe dood zouden gaan.
In elk nieuwsbulletin is er voldoende aandacht voor oorlog, ziektes en het overlijden van talloze mensen om verschillende redenen. Ik kon me niet echt vinden in Kwadraatjes woorden; zou je er echt van wakker liggen als een bepaalde populatie mensen uitsterft waar je zelf geen deel van uitmaakt? En hetzelfde geldt voor bijna al het nieuws in de journalen. Tsunami's, aardbevingen, oorlogen, moorden, hell zelfs het leven dat mensen in Noord-Korea leiden; het laat me bijna allemaal koud. En ik vroeg me af waarom.
Ik kwam wel tot een antwoord: ik denk dat het is omdat dit nieuws in overvloed aanwezig is. Het is nauwelijks verrassend te noemen als je hoort over een "x" aantal doden als gevolg van... whatever. Misschien is het zo normaal geworden om dit te horen dat het me bijna volledig koud laat. En dit is nauwelijks veranderd over de jaren... Misschien deed het me als kind nog een klein beetje, maar zodra je bewustzijn sterker en sterker wordt en je denken ontwikkelt, doet het je steeds minder. Het is al bijna net zo gebruikelijk geworden als dagelijkse routine (ontbijt, avondeten, slapen), het zien van wolken in Nederland of irrationele gedragingen van mensen.
Maar zonder grapjes, doet het jullie iets als jullie het nieuws kijken?