Geplaatst op 23-8-2011 om 23:54
Ik vind de vraag zoals die in deze gesteld is niet zo interessant, het omgekeerde is misschien een leuke stelling om te gebruiken maar daar zal ik zo op terug komen.
In dit geval zoals je het beschrijft is de persoon in questie geweldadig etc en heeft een daad begaan waarvoor hij bestraft moet worden. Zonder rekening te houden met hoe hij eerst was want op het moment van beoordelen en van zn daad is ie nou eenmaal een gevaar voor alles en iedereen.
waarom ik het omgekeerde interesanter vind is stel je hebt een psychopaat die duidelijk zn hobby heeft uitgeoefend en er zijn slachtoffers gevallen, de man/vrouw in kwestie krijgt een ernstig ongeluk, revalideerd en is zo passief als het maar zijn kan, totaal geen geweldadige trekjes, geen geheugen van wat er gebeurd is of wat dan ook, oftewel de persoon in kwestie is een totaal andere als voor het ongeluk. In dit geval is de vraag bestraf je de persoon voor iets wat goed beschouwd door een ander is begaan, een ander die niet meer bestaat. Ik denk dat die vraag een stuk complexer is als de vraag die jij zojuist stelde waarin degene die bestraft word en degene die de daad heeft begaan in wezen nog wel dezelfde persoon is.