Geplaatst op 22-8-2011 om 23:28
In jouw definitie, of tenminste hoe ik die begreep, meet je bewustzijn aan het gevolg. Volgens mij zijn herinneringen het gevolg van bewustzijn, maar niet per se.
Ik ben meer van bewustzijn als zijnde, als een soort van houding waar de mens toe is staat is. Herinneringen zijn iets rationeels, en de hersenen van een ongeboren kind zijn waarschijnlijk nog niet dusdanig ontwikkeld dat deze ook daadwerkelijk op zo'n manier kan nadenken en gedachten en herinneringen kan hebben.
Maar bewustzijn gaat voor mij verder dan iets rationeels. Als bewustzijn aan ratio gekoppeld is, heeft een hoogbegaafde dan meer bewustzijn dan een laagbegaafde? Dat denk ik niet, tenminste niet per definitie.
Voor mij is bewustzijn eerder gekoppeld aan de essentie van het mens-zijn, ziel, of hoe je dat ook wilt noemen. En dat heeft een ongeboren kind volgens mij al wel. Die potentie waar ik het eerder over had, datgene wat een ongeboren kind tot een mens maakt (datgene wat verder gaat dan een dier), dat is er. Dat is ook een soort bewustzijn denk ik. Niet een die gecommuniceerd kan worden, of zelfs in taal of gedachtes gevat kunnen worden. Misschien dat daarom we überhaupt weinig herinneren uit onze kindertijd, omdat herinneringen pas kunnen ontstaan als we onderscheiden kunnen maken, een begrip van taal hebben ontwikkeld, etc. Ik ben geen psycholoog, maar de psychologie heeft hier volgens mij ook nog niet zo veel over te zeggen.
Overigens denk ik dat niet alle mensen die wél leven bewustzijn hebben. Bewustzijn is voor mij iets bijzonders, iets uitzonderlijks. Het is wat ons tot mens maakt - hoewel er ook dierlijk bewustzijn bestaat, maar dat is een ander onderwerp. Ik vind mezelf wel in Heidegger's uitleg over het Erzijn.