Geplaatst op 21-8-2011 om 20:41
Hehe, ik moet altijd lachen wanneer je klaagt over wat er wordt gedaan met de belastingcentjes in België
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Principieel vind ik inderdaad dat wij wel mogen meebetalen aan de verrichtingen van de overheid, we zijn er zelf natuurlijk ook bij gebaat (zoals ik al zei in je Marionetjes topic

)
Maar in principe vind ik ook dat je iemand niet kunt belasten voor iets wat hij louter zelf doet, en geen negatieve aspecten kent. Werken bijvoorbeeld. Het is jouw inspanning en je lift niet mee op het werk van een ander, en op negatieve externe effecten wordt al belasting geheven (denk aan vervuiling ofzo). De principes vind ik tegenstrijdig, maar telijkertijd zou ik niet weten waar de overheid anders voldoende geld vandaan zou kunnen halen. Het moet ook wel gezegd worden dat we vanaf de jaren '70 wel op een erg grote voet begonnen te leven (met de bloei of eigenlijk uitbarsting van de sociale uitkeringen en diensten), en daar betalen we de prijs voor.
Overigens vind ik erfbelasting maar moeilijk te aanvaarden. En in iets mindere mate hondenbelasting (omdat je onmogelijk kunt uitzoeken welke eigenaren de poep in een zakje opruimen en welke het lekker laten liggen).
EDIT: eigenlijk moet ik zeggen dat het 'scheef' is om de bijdrage die je aan de overheid levert op te hangen aan inkomstenbelasting, ik vind dat het heffen op je eigen inkomsten in principe vreemd is (dus wat Einstein zegt), maar het bijdragen aan het land waar je in woont vind ik wel logisch. Eigenlijk zou je het dan een 'logische bijdrage' moeten noemen ^^