Geplaatst op 19-8-2011 om 18:27
hersenbloeding...
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een hersenbloeding gehad, op 9 mei om precies te zijn. Het bloed van het gesprongen vat kwam hierbij gelukkig niet in de hersenhelften (wat had kunnen leiden tot verlamming in een of meerdere ledematen), maar in de hersenkamer. Ik ben vervolgens in meerdere ziekenhuizen behandeld (wat schijnbaar erg pijnlijk is geweest voor me, maar waar ik me niks van herinner) en heb al de nodige ergo- en fysiotherapie gehad. Mijn echte persoonlijke revalidatie moet eigenlijk nog beginnen (geheugenstrategieën e.d.) maar veel liever heb ik natuurlijk dat mijn natuurlijke herstel dusdanig is dat ik het helemaal niet nodig heb. Het is voor mij namelijk behoorlijk confronterend geweest om níét alles te kunnen herinneren (terwijl HB'ers een behoorlijk dan wel uitstekend geheugen hebben). Gezien mijn leeftijd, 17, is het gelukkig niet uitgesloten en zelfs waarschijnlijk dat een (zeer) groot deel van de aangerichte schade op natuurlijke wijze herstelt.
De gevolgen voor mij: korte termijn geheugenverlies, aantasting van m'n gezichtsveld (zeer beperkt) en woordvindingsproblemen.
Waar ik nu mee zit is het continueren van m'n studie... Ik ben halverwege het laatste blok uitgevallen. Dat is misschien wel het vervelendste moment om uit te vallen, want ik lag heel mooi op koers (alles gehaald, een gemiddelde dat lag tussen de 7,5 - 8 en deelname aan het honoursprogramma). Jullie zullen begrijpen dat het makkelijker was geweest om in het eerste blok uit te vallen. Dan kun je net zo goed opnieuw beginnen, maar in mijn geval is het nu behoorlijk rottig. Ik heb nu wel dispensatie gekregen (wat betekent dat ik, ondanks een tekort aan EC, toch over ben), maar dat maakt het niet makkelijker voor me.
Ten eerste moet ik een groepsopdracht in m'n eentje afmaken en presenteren, en dat terwijl die niet makkelijk was. Het betreft een soort statistisch onderzoek waarbij je met behulp van analyserende statistiek bepaalde conclusies moet trekken (klinkt vrij simpel maar is een behoorlijk lastig werkje, zeker met mijn groepje). M'n groepje hielp dus ook bepaald niet mee (wat ik bedoel te zeggen is dat ik het overgrote deel van het werk deed en weinig steun had aan m'n groepje). Zoals gezegd moet ik deze nu afmaken in m'n eentje, waarbij ik ten eerste een computerprogramma nodig heb die alleen op de computers in m'n faculteit staat. Dat zou betekenen dat ik daar nog uren in moet stoppen terwijl rust en herstel voor mij nu heel belangrijk zijn. Sowieso vind ik het op dit moment nauwelijks uitvoerbaar zonder het opnieuw volgen van colleges, aangezien de stof redelijk specifiek was en bepaalde stappen moeten worden doorlopen waar ik zeer tegenop zie.
Ten tweede moet ik de resterende vakken waarvan ik het tentamen dus heb moeten missen nog inhalen. Vervelend, niet alleen omdat dat betekent dat ik vrijwel opnieuw kan beginnen met deze vakken, maar ook omdat de indeling van het academische jaar verandert en de weging van de vakken om wordt gegooid. Waar sommige vakken 7 punten waren en anderen 4, worden ze nu allemaal 6. En sommige vakken worden nu gecombineerd (voor mij betekent dat bijvoorbeeld dat ik het vak 'Wiskunde en Statistiek 2' moet gaan volgen, omdat ik Wiskunde 2 niet heb gehaald. Statistiek heb ik echter wél gehaald, grrr.

). Het betekent tevens dat, als ik zou beginnen aan m'n tweede jaar (wat in principe mag omdat ik dispensatie heb gekregen), de eerstejaars en tweedejaars vakken regelrecht door elkaar lopen. Daarnaast zou volledige belasting voor dit moment nog te veel zijn, dus zou ik bijvoorbeeld maar 1 van de 2 tweedejaarsvakken volgen. Conclusie: alles wordt een rommeltje (of in ieder geval in mijn hoofd, ik heb behoefte aan structuur).
Ten derde moet ik nu het honoursprogramma feitelijk opgeven omdat ik de laatste toetsen van het eerste jaar niet heb gedaan. Je mag deelnemen aan dit programma als je alles hebt gehaald zodra alles wordt berekend (na het einde van blok 2 en blok 4, dus na elk half jaar), én je gemiddelde hoger is dan een 7. Nu heb ik de laatste toetsen natuurlijk niet gemaakt wat strict gezien inhoudt dat ik niet aan de vereisten voldoe. Ik heb niet alles gehaald, dus ondanks het feit dat ik dispensatie heb gekregen kan ik het honoursprogramma nu wel vergeten omdat ik niet alle toetsen heb gemaakt (en gehaald met een 7 of meer). Honoursprogramma is als het ware een uitbreiding en verbreding van je reguliere studie. Je volgt 5 vakken gedurende 2,5 jaar. Dus 1 vak in het tweede semester van het eerste jaar en vervolgens 2 vakken per jaar. Ik heb in het eerste jaar alvast Sterrenkunde gedaan wat ik hartstikke leuk vond, en met een ruime 8 haalde. Helaas kan ik nu dus niet verder met dit programma omdat ik niet aan de vereiste voldoe, wat ik niet alleen heel jammer vind maar ook zonde, want ik verbreed me graag en m'n interessegebied reikt veel verder dan alleen m'n hoofdstudie (economie). Wederom erg jammer dus.
Ik realiseer me dat dit verhaal een tikkeltje lang is geworden maar ik moet dit dus echt even kwijt. Baal er echt van. Het door elkaar lopen van m'n vakken zie ik niet zitten omdat ik nou eenmaal graag structuur heb.
Ik overweeg nu het eerstvolgende studiejaar alleen m'n herkansingen van jaar 1 te doen en dan volgend jaar met een schone lei aan jaar 2 beginnen, maar ik weet niet of je dan toch verder kunt met honours. Daarnaast is het natuurlijk jammer gezien m'n leeftijd (had een mooie voorsprong) en studiemaats.
Zucht!