Geplaatst op 13-8-2011 om 18:08
Kun je me het iets nader verklaren wat jouw fobisch gedrag, jouw tics en jouw dysfunctionaliteit op sociaal gebied inhouden? Anders is het wel moeilijk tips te geven...
Ikzelf heb een sociale fobie, nu minder erg dan vroeger, maar is nog aanwezig in bepaalde mate.
Zoals praten met onbekende mensen op een feestje... damn... it's still so hard for me...
Ik denk, als ik over m'n sociale fobie wil geraken, dat ik mezelf gewoon moet pushen,
dat ik vooral m'n aandacht naar buiten moet richten en niet naar mezelf,
niet te streng moet zijn voor mezelf (in principe inherent aan het bovenstaande)
en gaan onder het motto fake it 'till you make it (dat wilt dus zeggen: vooral jezelf wijsmaken dat je zelfzeker bent en dat je het durft en hoe je ook werkelijk denkt hoe je jezelf vertoont moet je dit negatieve verdringen door de positieve gedachte dat je eigenlijk zelfzeker en vlot bent)
Ademhalingstechnieken om je rustig te krijgen werken zeker (indien je ze beheerst) !!
Frequent sociaal doen, dus niet 1x naar een feestje en weer een heel maand thuisblijven zoals nu al even het geval is. Reflecteren = als het gebeuren afgelopen is en je zit lekker terug thuis moet je nagaan wat je (niet) leuk vond, wat beter kon (aan jezelf),... om de volgende keer een stuk beter te laten verlopen en doe dit allemaal zonder schuld- of negatieve gevoelens want je moet er sterker uitkomen.
Een goede voorbereiding en dus lekker in je vel voelen als je vertrekt zal ook wel in je voordeel kunnen spelen.
Makkelijker gezegd dan gedaan , maar ja, wil ik er over geraken dan zal ik 't toch maar eens moeten doen.