Geplaatst op 25-8-2011 om 22:22
Hehehe. Komt-ie dan!
Volgens mij kan je niet veel veranderen aan je IQ, het hoort een constante factor te zijn. Je kunt wel iets doen aan je IQ-uitslag (!), wat te trainen is. Mensen die zich slim willen wanen kunnen gewoon IQ testen oefenen en de logica van de opgaven achterhalen bijvoorbeeld. Hoe dan ook, intelligentie is inderdaad de factor en je anders voelen is het kenmerk, of een van de. Je zegt: "HB'rs zijn intelligenter, maar dan per sé weer niet (of wel?), ze zijn in de eerste zin anders, dus in hoeverre speelt die intelligentie een rol?". Ik denk dat HB'ers per definitie (dus: zoals de definitie luidt) inderdaad slimmer zijn. Dus per se, de definitie hanterende. Het anders zijn is een kenmerk van HB'ers, dus iets wat erbij komt kijken (in ieder geval sterk verbonden met HB en herkenbaar voor velen).
Je zegt het zelf: intelligentie is het potentieel om iets te begrijpen. Om die reden is een IQ-test geen goede graadmeter. Als iemand goed een IQ-test kan maken is de enige causale conclusie die je kunt trekken, dat hij goed IQ-tests kan maken. Het is geen blijk van intelligentie, in ieder geval geen nauwkeurige. Dat je meer weet en sneller leert dan je leeftijdsgenoten is blijk, maar geen bewijs van hoogbegaafdheid.
Over samenwerken: wat jij inderdaad zegt. Ik ga een groepsopdracht altijd met een lege geest in en denk niet alles zelf beter te weten. Maar ik heb wel dat ik me alerter voel, en belang (of noodzaak) zie in stappen of dingen, of een bepaalde werkwijze die zij niet belangrijk achten. Ik heb wel een bepaald idee van hoe een groepsopdracht moet verlopen, dus in goed overleg en samenwerking. Maar het perfectionisme leidt ertoe dat ik bijna nooit tevreden ben met de manier waarop groepsgenoten het plan aanpakken, hun teamwork (hoe goed ze zijn ingesteld op samenwerken of hoe belangrijk ze het achten), hoe ze schrijven (woordgebruik, grammatica, opmaak, eigenlijk alles. Dat is wat ik bedoelde met m'n perfectionisme) of hoe ze alles communicatief aanpakken. Vaak gebrekkig dus in mijn ogen. (Een gedachtegang van me kan dan zijn: "Hoe kun je dat nou niet belangrijk vinden?", "Hoe kun je het nut daar NIET van inzien?", "Waarom heb je dit volledig achterwege gelaten?!", "Wat is dit nou voor rommelig stuk tekst, zonder opmaak en veel fouten?".)
(Niet erg tevreden met dit bericht en hoe ik me verwoord, maar afijn.)