Geplaatst op 16-8-2011 om 19:37
Ik had ook een hekel aan leren voor school, niet leren voor buiten school maar dat was dan leren in een andere vorm.
De overheersende opvatting was ook zo dat leren saai, voor nerdjes, seutjes en strevertjes was en de overh. opvatt. was iets waar ik - idioot genoeg vind ik - me wel wat van aantrok.
Alle ja, eigenlijk was het bij mij zo:
Niets was 'leren' voor mij, tot het de 'stempel/connotatie' 'leren' had en die was: stof verwerken zoals op school en stof van op school, een tekst lezen en die net gelezen dingen dan moeten onthouden, een soort leren van de moettes, ... (beter kan ik het niet uitleggen).
Wat ik bedoel is: ik had al vroeg een gedachte ontwikkeld die zei: leren = saai en die net genoemde leren was in een bepaalde vorm.
Andere vormen van leren ervoer ik niet als leren, dat was denk ik gewoon iets normaal waarmee ik me met bezighield.
Feitelijk leerde ik dus wel graag in de zin van nieuwsgierigheid, weetjes, iets lezen als het kort, duidelijk en direct toepasbaar is, iets proberen te begrijpen, dan dieper graven, verbanden leggen, iets uitzoeken, iets creëren, ..., ik denk dus als het zo niet de stempel 'leren' heeft voor mij, begrijp je?
Ik denk dat het (veel) lezen van tekst voor mij te veel aanleunde tot de connotaties die ik had bij 'leren'.
Ik had wel dat ik meer wou weten over het universum, wetenschap, robots, de natuur enz, maar bij mijn weten toch nooit op het idee gekomen er een boek van te nemen, raar vind ik.
Ik was eigenlijk een computerfreak op vanaf ik eentje had, op m'n 13j, het freakgedrag liep tot m'n 18j denk 'k, dus vooral op dat vlak leerde ik graag en veel, dat was leren in de zin van: hoe zit dat ineen, het principe/systeem begrijpen, er praktisch met omgaan, uitzoeken wat het te bieden heeft, wat het kan, wat JIJ er mee kan... Je kan misschien stellen dat de computer zo een wereld was waar ik me beter voelde en begreep (en goed ook gezien tegenover andere

terwijl ik oorspronkelijk dacht dat iedereen er wel zo snel met weg zou zijn). Ik weet ook nog dat m'n grootvader me boeken kocht over 'met een pc werken', MS Office en Photoshop enz; die boeken heb ik echt nooit opengedaan, veel te saai dacht ik (denk ik nog steeds, ik zoek het liever gewoon zelf uit door te proberen, als ik iets echt niet kan, dán zal ik het wel opzoeken).
Veel lezen heb ik nooit gedaan (en is volgens mij wel echt iets typisch HB), tegenwoordig lees ik wel meer (uit interesse, niet om HB te lijken ofzo

), vooral informatieve boeken, geen romans. Vroeger vond ik eerder dat je beter naar buiten kon en plezier kon maken dan boeken te lezen, ik had denk ik ook weer dat idiote idee dat boeken lezen meer iets voor nerdjes was en dat het saai was (dus denk ik dat ik echt iets typisch mis om HB te zijn?).
Wil nog zeggen dat ik het ook had dat de concentratie me wegsijpelde bij huiswerk en dat ik alleen dacht: BOORING!!, maar ik denk echt dat wel dat meer mensen dat hebben, is dat echt zo'n alleenrecht van HB? Denk het niet (niet aanvallend bedoeld ofzo).