Geplaatst op 3-8-2011 om 00:44
Dit is enorm interessant, kon ik echt diep over nadenken in m'n jaren toen ik nog niet veel aan de hand had.
Ik had een heel lang antwoord geschreven op de quote van die onnozelaar, maar heb besloten deze niet te posten want daar heb je waarschijnlijk geen boodschap aan en de persoon in kwestie zal deze hoogstwaarschijnlijk niet te lezen krijgen.
Indien je het toch interessant vindt, laat me het weten want ik vind het wel sneu om dat uitgewerkt te hebben en dan tot het inzicht te zijn gekomen dat ik me te hard heb gericht tot het contra-argumenteren van de quote dan tot jouw vraag...
Dus... Survival of the fittest (meer genuanceerder, survival of the most adapted) ...
Gaat dit nog op: ja en nee.
De mensheid op zich wel, de aanpassing gaat zo ver dat we de omgeving aanpassen..
De zwakkere mensen/wezens, die het normaal gezien niet zouden gehaald hebben, overleven wel, dankzij de intelligentie (habitale aanpassing/zorg/...) van de mensheid.
Maar ja, eigenlijk zei je fysiek/conditioneel... nie echt hé, we don't need our fysical strength anymore, if it isn't for health and moving (als is dit laatste al deels achterhaald en als je futuristisch denkt zeker.... je begrijpt het wel hé), it's our intelligence we need, our weapon we possess as opposed to claws and that kind o' shit that animals have.
Het evolueren, natuurlijk blijven we evolueren, in welke richting is de vraag

.
Zeker niet fysiek, eerder worden we zwakker op dat vlak als je het mij vraagt.
Even racistisch doen (niet gewild): bij zwarten zie je nog duidelijker dat ze afstammen van apen, deze zijn ook bekend als fysiek de sterkste mens. Om dit als argument gebruiken dat de blanke dus fysiek zwakker is, maar mentaal sterker, dus verder in evolutie neem ik zelf ook niet helemaal serieus, mede vanwege het racistische karakter en ik ben verre van een racist.
Het zou dus echt volkomen mogelijk zijn dat de evolutie vertraagt in de zin op het fysieke vlak. Op cognitief vlak/verstandelijk vlak zullen we waarschijnlijk gewoon vooruitgaan.
Zoals ik in mijn niet geposte antwoord Henri Poincare heb geciteerd, ga ik het hier plaatsen:
'Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.'
Om er dan aan te te voegen: ook technologie kan het menselijk denken wat laten 'verzwakken', GPS als klein bv. het wijst je gewoon de weg, je moet zelf niet nadenken. Zo heb je ook gewoon mensen die niet echt nadenken in het leven, die liefst heel hun leven aan de dop zitten (als je begrijpt wat voor mentaliteit ik bedoel), in deze zin valt het evolueren (in positieve zin, dan ook weer hoe je het bekijkt) stil. Het anderste uiterste, wetenschappens, ingenieurs en intelligente mensen of gewoon mensen die hun verstand gebruiken, als het van deze mensen afhangt zal de evolutie (van het verstand) zich voortzetten.