Geplaatst op 25-7-2011 om 13:03
Wel ja, ik kon vroeger ook redelijk goed tekenen of relatief goed zoals je zegt. (Nu kan ik het mss nog maar 't is al lang geleden). Ik ben eens naar een tekenschool gegaan en kreeg soms de opmerking dat ik moeilijke dingen probeerde met het tekenen.
Ik had zo'n 'alles of niets-benadering' (typisch HB wel heb ik gelezen) maar deze begon meestal zo:
in 't begin denk ik 'hm cv, da valt goed mee' en ik doe verder voor dan op 't einde te denken da 't ofwel op niets trekt, dan was ik gewoon teleurgesteld en dacht ik dat ik er niks van kon.
Ofwel vond ik dat het heel goed was, maar met de tijd (binnen het halfuur ofzo) veranderde die mening toch terug naar dat het eigelijk heel slecht is met terug hetzelfde gevolg.
Toch dom zou ik denken om de tekening te blijven beoordelen, ipv deze weg te leggen en opnieuw (iets/hetzelfde) te tekenen (te oefenen dus), maar dat was opnieuw beginnen en ik was ook iemand met heel weinig geduld, ik wou direct resultaat
Ik had het dat ik alles (zo goed als) direct moest kunnen of ik was overtuigd dat ik het niet kon en ik was gefrustreerd.
Ook vergelijken kon me teleurstellen, bv: er was iemand in m'n klas die pas echt goed kon tekenen, zijn tekeningen waren echt beter dan mijn, waardoor ik dus weer teleurgesteld was en concludeerde dat ik eigelijk helemaal niet kon tekenen.
Zoals je zegt: we kunnen er maar beter met leren omgaan
Zoals Prof. dr. Tessa Kieboom zegt:
Hoogbegaafde kinderen moeten leren falen
(zoek de bovenstaande zin maar eens op google)