Geplaatst op 22-7-2011 om 16:21
Ik schrijf veel verhalen en mijn ervaring is dat als je even geen inspiratie hebt, je het gewoon een paar dagen moet laten liggen. Komt vanzelf wel en als het niet komt, is dat ook een duidelijk teken.
Op dit moment ben ik bezig met een langer verhaal en daar werk ik echt al een hele tijd aan. Soms ben ik gewoon een uur bezig met een paar zinnen die niet helemaal lekker lopen. Ze zeggen wel eens: schrijven is schrappen en dat is zo, bij mij althans. De meeste tekst die ik als eerste heb geschreven, staat er nu niet meer.
Het liefst ga ik bij het schrijven uit van twee dingen: het plot, dat op een bepaalde manier moet lopen en wat ik ook al vanaf het begin vast heb staan en de (psychologische) ontwikkeling van de hoofdpersonen. Als ik dus een stuk ga schrijven, dan weet ik van tevoren wat er aan het eind van dat stuk gebeurd moet zijn, maar de invulling daarvan die verander ik steeds, net zo lang tot het in mijn ogen precies goed is. Voor mij is dat een prima balans tussen overzichtelijk werken en creatief bezig zijn.
En als je geen inspiratie hebt: kijk dan eens om je heen. Dan kan het niet anders dan dat je iets ziet of hoort wat je aanspreekt. Er zijn zoveel verschillende mensen, met typische maniertjes, of grappige zinnen die je ineens opvallen op straat, bijzondere plaatsen, die je op een bepaalde manier in je verhaal kan verwerken, etc. etc. Naar mijn mening is goed kunnen observeren heel belangrijk voor het schrijven van een verhaal.
Veel succes ermee