Geplaatst op 29-6-2011 om 11:50
Hallo iedereen, ik zit met de vraag of het mogelijk is dat de maximale intelligentie(vermogen/niveau) die je kunt bereiken kan dalen indien je 'lange tijd' een laag zelfvertrouwen/zelfbeeld heb gehad (en mss in combo met HB/HIQ) waardoor je 'beperkt' heb geleefd.
Als ik zeg 'lange tijd' spreek ik over een periode vanaf m'n 10j ong. (omdat ik aan de hand van m'n herinneringen me bedenk dat ik mijn complexen sinds heb ontwikkeld) tot m'n 18/21jaar.
Het voelt aan dat ik van m'n 18jaar me stilletjes bewust werd van m'n complexen en capaciteiten en tot nu, op m'n 21jaar voldoende(denk ik toch! - ik zal sowieso nog meer ontdekken) zelfkennis heb om om mezelf beter te begrijpen eigelijk.
Met 'beperkt' bedoel ik dat ik weinig vrienden had, ik ging vrijwel altijd met dezelfde paar personen om in de omgeving waar ik woon, zat heel thuis, vrijwel nooit naar pretparken en festivals geweest (sociale angst), ik zag nooit veel nieuws of durfde niets uitdagend aan, ik zat veel op m'n pc, liep half geïsoleerd rond op school, leerde mezelf niets bij, etc... (nogal een saai leven eigenlijk waarin ik zat te slapen)
(Heb ook van m'n 16jaar tot 18/19jaar veel the green stuff geblowed.)
Bij al dit heb ik een gevoel dat ik mijn maximale intelligentie(vermogen/niveau)(noem het mijn IQ/plafond/..)
(potentieel) voor een deel weggegooid heb. Dat deze in feite gedaald is (of niet te evenaren valt indien ik vanaf het begin m'n slimme kopje te gebruikt te hebben).
Kan het dat dit werkelijk zo het geval is dat het definitief is gedaald ?
Of is het gewoon een kwestie van er zo optimaal te me om te gaan - oefenen dus - en ik mijn (van in het begin meegekregen potentieel) intelligentie-plafond (gedeeltelijk) terug kan bereiken.
Rare uitleg, ik weet 't