Geplaatst op 3-8-2011 om 01:49
Owja, hier heb ik vergeten te antwoorden omdat ik 'een nachtje moest slapen' over m'n antwoord.
Die gewenste diepere discussie die je niet krijgt, ervaar ik ook, idd.
Ik heb gemerkt dat het bij de intelligentere/intellectuelere mensen die ik ken dat wel werkt (logisch eigenlijk

), zoals m'n grootvader.
Hij komt bv zelf ook eens af met iets over de politiek, waarschijnlijk niet per se met de bedoeling om discussie te openen, maar hij zal er zeker wel voor open staan, maar omdat ik niet vertrouwd ben met politiek weet ik soms ook niet wat beters te zeggen dan: aja, is dat zo? hmm.., of iets kort door de bocht ofzo (zelfkennis is het begin van alle wijsheid

)
De materialistische klank van je uitspraak over vrienden mis ik wel :p
Evenwel HI'ers staan bewuster in het leven dan de 'norm' mensen.
HB'ers misschien net iets meer, een HB'er is een HI'er met wat vuur volgens mij.
Zowel een HB'r als een HI'r zijn intelligent genoeg om een bepaald iets te kunnen (begrijpen), maar een HB'r heeft zijn intrinsieke drijf (al van hij pas op de wereld staat) om het absoluut te willen en eenmaal dat zo is wilt die zonder zever verder...
Een vriend van me zei me wel eens dat ik gewoon te veel nadenk en daarom zo wat angsten, rare ideeen en verwachtingen creeer. Auto-pilot is soms een keer wel beter denk ik, al hou ik toch van het doordenken, you need to find the balance is what I think.
Ik hou wel van mensen aanspreken enz, dit durfde ik vroeger echt niet, al als heel klein manneke (of dat nu door m'n intelligentie komt? Ik denk eerder het vele nadenken in combo met m'n karakter: Ik ben volgens mij op jonge leeftijd begonnen met complexen te ontwikkelen, ik had gedachten als ‘Hoe ben ik eigelijk?, Hoe kom ik over?, Wie weet kom wel over als een echte stommerik of dommerik of zo?’ ) Maar nu ben ik dan eigenlijk weer over iets anders bezig.
Socializen kan overigens toch wel leuk zijn?
Ik heb 't wel soms dat ik met vrienden op stap ben dat ik soms kan denken dat ik op die moment toch net liever thuis zit, om bezig te zijn met m'n kennis uit te breiden, maar dat ligt dan waarschijnlijk puur aan het even niet zo dynamische sfeer op de moment of gewoon de verkeerde mensen (de dommeren zal ik zeggen), omdat die uitstap dan geen meerwaarde biedt.
Maar socializen kan toch leuk zijn? Nieuwe mensen ontmoeten, wie weet een liefde, iemand waar je het goed met zult vinden, iemand die je verder kan helpen in je leven, carriere, studies... het kan een brug worden he, begrijp je?
(en dan helemaal niet materialistisch bedoelt) gewoon een brug die je verder helpt in het leven, waar je zonder brug niet geraakt zou zijn, in welke zin dan ook (bekende uitspraak: bouw bruggen, geen muren)
Ikzelf denk stilaan dat ik niet HB ben, wel HI (op zn minst redelijk intelligent), ik mis het vuur.
Maar denk ook dat HI's tegen soortgelijk problemen kunnen aanlopen, vanwege de andere kijk op de dingen (er wordt toch gezegd dat je IQ getal neerkomt op hoe je tegen dingen aankijkt). HB'rs zitten in die problemen waarschijnlijk nog een gradatie hoger omdat zij op jonge leeftijd al zo veel kennis en begrip van de wereld hebben, maar zowel HB'r als HI'r ziet anders aan tegen de wereld.
Lijkt misschien een beetje op wishful thinking of ego-thinking ofzo..., ben ik geen HB, dan wel HI, dus op ik ben slim en wil hoe dan ook slim zijn

.
Ik denk dat dan ook (dat ik slim ben) puur door opmerkingen van...
Familie die zegt/zei: jij bent slim(mer dan een doorsnee jongen), je nicht moet bv een uur studeren aan iets, wat jij in een halfuur zou kunnen, op jonge leeftijd goed kunnen memoriseren en interesse in strategische spellen, leer-nieuwsgierig ...
Leekrachten: die weten dat ik een goed verstand heb, maar het komt er niet uit.
En ja, nog wel dingen maar ik wil me niet echt centraal stellen, het punt zal wel duidelijk zijn.