Geplaatst op 14-6-2011 om 07:56
Er bestaat een theorie dat vanaf de BigBang massa's energie uiteen is geknalt en dat deze energie het universum heeft gevormt en dat deze zich uitbreidt, waarna deze uitrekking een BigCrunch zal onstaan met als gevolg het krimpen van het universum, to let it start al over again....
Er is volgens mij geen begin of eind, geen kant of hoek (zoals een cirkel), of het universum dan rond is, is weer een andere discussie maar een vorm kan het ook niet hebben want... wat is daar dan achter? Het is cyclisch volgens mij, in alle mogelijke en breedste zin, net zoals biologie (wat ook beweging en verwerking van energie is) en biologie is eigen aan het universum, toch?
Je moet het volgens mij niet bezien in 3dimensionale beleving (lengte, breedte, diepte), er is nog zoiets als tijd...de 4de dimensie.
De 4de dimensie die nauw verweven is met de 3 vorige D's (al is hier massa's ruimte voor discussie..)
Maar in principe zit ge in een andere tijd afhankelijk van waar ge bent in het universum.
Wij leven in principe ook constant in het verleden, het zonlicht dat ons bereikt is al 4minuten oud, of op kleine schaal: de mens die een meter van ons staat, als we naar deze persoon zien we ook terug in de tijd, al is 't maar 1duizendste fractie van een seconde.
Als het we het nu is bekijken op grote schaal, wat als je 100000maal verder staat van 'iets' dan dat wij verwijderd zijn van de zon. en dat 'iets' straalt iets uit naar ergens. Op die ergens gebeurt er een reactie met dat iets dat komt van dat 'iets' maar dat op dat moment is die 'iets' er misschien helemaal niet meer. En zo zijn er wel duizenden krachten die op elkaar inspelen.
Wat met het zwarte gat, heel simplistisch gezien (maar wie weet misschien daarom niet fout, al betwijfel ik het), kom je er misschien wel uit aan de (of een) andere kant van het uni- of noem het in deze zin dan maar multiversum, al kom je er waarschijnlijk niet uit in de vorm hoe je het zwarte gat bent ingegaan, of misschien kom je gewoon ergens anders uit in het universum, een soort doorgang omdat de krachten die op elkaar inspeelden gewoon, laten we zeggen, te zwaar waren en een soort van donkere ruimte hebben gecreëerd (een ruimte in de ruimte).
Los gezien van de het zwarte gat... de energieën en dingen reizen in het universum met een variërende snelheid, je kan theoretisch gezien, sneller gaan dan alles, maar ook trager, dus: afhankelijk van je eigen snelheid (en plaats) zie je meer of minder in het verleden
Als je sneller zou gaan dan alles, de absolute superieure snelheid zeg maar, kan je dan reizen in de tijd? Of doen we dat dan niet constant?
Of is dit alles gewoon quatsch en bestaat tijd niet en is het een uitvinding van de mens? Of kan je op z'n hoogst zeggen dat tijd 'het verdergaan van alles' is?
Er is sowieso buitenaards leven, hoogstwaarschijnlijk ook intelligent. Biologie zal ook wel van toepassing zijn elders in het heelal..
Ik vind het vooral interessant om te denken over hoe dat leven zich geëvolueerd heeft en hoe die er uit zien, zijn die ook ontstaan in water, misschien leven die met heel hun cultuur en alles wel onder water, kunnen ze dezelfde klanken produceren als ons, is er ook dialectvorming, hoe paren zij, kennen zij ook liefde, enfin héél véél om te vragen waarop het antwoord misschien nooit zal komen.