Geplaatst op 12-4-2011 om 16:46
Ik versta niet goed wat jouw probleem juist is? Bedoel je jouw vermoeden dat jouw hersenen met slimheid (je bedoelt volgens mij ook intelligent btw) hebben afgenomen?
Verder is het een goede vraag. Je hersens kunnen veranderen in negatieve zin. Elke beslissing, elke gedachte, hoe klein ook brengt een verandering teweeg in je hersenen. Een positieve gedacht is dus .... en een negatieve gedacht is dus ...
In de zin van intelligentie (= je verstandelijk vermogen: stof opnemen, toepassen, begrijpen): stel nu, geen gebruik van hersenen = afzwakking, net zoals bij een spier, train je je hersenen gaan ze sterker worden (op vollere toeren draaien) daarom kan je spreken van een IQ stimuleren, je IQ blijft hetzelfde (het potentieel of de limiet) maar, of je hersenen die volledige capaciteit gebruikt, is een andere zaak.
Inzake drugs is het zo dat je intelligentie verminderd als je het mij vraagt, toch bij intensief gebruik, de vraag is echter of dit permanent of tijdelijk is en dit hangt van een aantal factoren af, zoals je leeftijd, de intensiviteit, wat soort drugs..
In de zin van slim (=zoals al vermeld je mentaliteit o.a.): op dit vlak kan intelligentie je helpen als je over zo'n zaken zinvol nadenkt, maar dit kent ook heel veel externe invloeden. Slim staat niet per defnitie vast aan intelligentie, al kan je intelligentie je hier wel veel helpen: het is meer weten hoe je moet handelen, hoe je moet denken, out of the box denken staat volgen mij ook onder deze noemer. Drugs heeft waarschijnlijk ook wel invloed op je slimheid.
Intelligentie en slimheid staan wel in verbindingen met elkaar, net zoals alles in je geheugen in verbinding staat met elkaar, toch zijn deze 2 aparte begrippen.
Om af te sluiten: intelligente mensen zijn niet altijd slim en slimme mensen hoeven niet per definitie intelligent te zijn.