Geplaatst op 1-3-2011 om 17:25
Ik vroeg me af welke hoogbegaafde kunstenaars, wetenschappers, filosofen e.d. je interessant vind? Het hoeven op zich geen erkende hoogbegaafde personen te zijn. Een vermoeden is al voldoende en ook zijn er misschien mensen die niet hoogbegaafd genoemd kunnen worden maar wel heel erg getalenteerd zijn in hun gebied en geweldige prestaties geleverd hebben. Gemakshalve vind ik dat die er ook bij horen.
In ieder geval om te beginnen een aantal van mij:
- Mozart en Beethoven natuurlijk.
- Vroeger luisterde ik vaak ook naar Madonna waarvan wel bekend is dat ze hoogbegaafd is, en Michael Jackson waar niks substantieels over zijn IQ score bekend is, maar die ik gezien zijn veelzijdigheid aan talent -muziek maken, dansen, zingen en tekenen- wel degelijk hoogbegaafd acht.
- Dan hebben we Toriyama Akira (de schepper van de manga-serie Dragonball) en componisten van videospelletjes zoals Sugiyama Kôichi (op z'n westers Koichi Sugiyama) en Nobuo Uematsu (op z'n Japans Uematsu Nobuo). Zij componeren respectievelijk voor de Dragon Quest (Dragon Warrior) series en Final Fantasy series.
- Natuurlijk zijn er vele anderen maar ik laat het even hierbij.
Ik ben benieuwd welke hoogbegaafde/getalenteerde mensen je interessant vind!