Geplaatst op 2-1-2012 om 17:38
Dat 'absurde' voorbeeld was alleen maar om te illustreren dat de vraag in de kern nutteloos was. In de kern dus, voor de rest kun je ermee doen wat je wil. Als autisticgirl het leuk vindt om in bed na te denken over wat er zou gebeuren 'als alles twee jaar eerder zou komen, i.p.v. twee jaar verder te reizen', ben ik de laatste die haar tegenhoudt.

Sowieso is de vraagstelling absurd, als je er even iets langer over nadenkt, maar dat terzijde.
Maar goed m'n insteek was niet om mensen te beletten in hun gedachten of fantasie. Laat die lekker de vrije loop, dan doe ik dat ook. Het enige dat ik probeerde, was om de naïviteit die zich voordoet in discussies omtrent tijdreizen en SR te schetsen, en als het even kan de wereld uit helpen. Dat laatste gaat me niet lukken, maar goed. Je hoeft special relativity niet volledig te snappen, ik verwacht van niemand dat hij/zij zich erin verdiept als het je niet uitmaakt. Maar een beetje bescheidenheid is dan toch wel op z'n plaats lijkt me. Fantasie is natuurlijk prima en mooi, maar in dit topic werd het al meermaals verkondigd op een toon alsof het nog een discussiepunt is in de wetenschap. En sorry, dat is het nu eenmaal niet.
Ik probeerde dus ook niet bijdehand te zijn. Het voorbeeld leek me dat ook niet, of was in ieder geval niet zo bedoeld. Nogmaals het was niet meer dan een illustratie en had ook zomaar anders kunnen zijn: wat als er niet 2, maar 3 geslachten waren geweest? Wat als de snelheid van het licht niet absoluut was? Wat als de de meteoriet die de dinosaurus deed uitsterven, de aarde op een haartje na miste? Zo, heb je weer wat om over na te denken vannacht!