Geplaatst op 20-1-2011 om 12:35
Hoe ga jij om met je hoogbegaafdheid?
Af en toe heel goed, af en toe iets minder. Ik heb natuurlijk de regelmatige "niemand begrijpt me-buien", en dan heb ik (voor mezelf) in ieder geval een excuus.
Hoe reageren anderen op jouw?
De meeste mensen bij mij op school behandelen me alsof ik een volslagen idioot ben (af en toe vind ik dat zelf ook, dus heel veel maakt het me niet uit). De meeste mensen weten niet dat ik HB ben (op school maar 3 leerlingen en een paar docenten, vooral mijn oude mentoren), dus ik laat ze maar lekker in de waan dat ik niet goed snik ben, ze zullen me waarschijnlijk toch niet geloven. De meeste volwassenen gedragen zich normaal.
Welke problemen ben jij in je schoolloopbaan tegen gekomen (met meesters/juffen, vakken, klasgenoten)?
Ik ben blijven zitten in de 2de klas, en liep dat risico weer in de 3de, omdat ik nogal onderpresteer. Over het algemeen geldt: hoe boeiender het vak, hoe meer ik ervoor doe. Daarom zijn mijn "faalpunten" natuurvakken en Frans (goddank heb ik dat niet meer), en mijn sterkere punten geschiedenis, filosofie en Engels. Verder wordt ik al sinds *slik* groep 4 bijna non-stop gepest.
Heb je misschien nog een andere problemen; zoals leer- en/of gedragsproblemen bv dyslexie of adhd? Hoe ga jij daar mee om? Hoe reageren anderen daarop? Kun je mij tips geven hoe je als begeleider/meester/juf/leraar, hiermee het beste kan omgaan?
Ik heb geen hele ernstige problemen, behalve een lichte achterstand op sociaal gebied. Ook zit ik op het randje van ADHD. Korte tijd dachten ze ook dat ik misschien autistisch was, maar dat is gelukking niet zo. Met het meeste valt te leven. Met dat sociale deel zit ik niet zo, ik ben niet zo'n persoon dat heel veel vrienden wil hebben. Dat ADHD'erige vind ik alleen maar leuk, als alles normaal is gaat het leven zo snel vervelen.
Wat is voor mij als niet ervaringsdeskundige belangrijk om nog te weten?
Behandel HB'ers niet als hele aparte mensen, daar krijgen ze zelf alleen maar hoofdpijn van. En ga niet tegen afwijkende mening in, daar krijg je zelf alleen maar hoofdpijn van..