Geplaatst op 17-1-2011 om 22:43
Paranormale dingen kunnen heel vaak gewoon verklaard worden met neurologie. Het schijnt zelf dat je paranormale ervaringen zelfs op kunt roepen door de juiste stralingen naar de juiste delen van de hersenen te sturen. Zo hebben sommige mensen wekkers of radio's op hun nachtkastje staan die die stralingen uitzenden. Logisch dat sommige denken dat ze ontvoerd zijn door aliens! Hihi. In werkelijkheid is het gewoon een toestand van de hersenen, maar... dan kun je weer zeggen: maar stel dat God de hersenen juist gebruikt om zijn informatie door te geven?
Maar dan kun je ALTIJD beweren dat God bestaat, want daaruit kun je dan nooit wijs worden.
En hé, ik vergeleek God ook altijd al met een placebo, maar de hele waarheid zie ik vaak als een placebo. Ik geloof ook niet in 'waarheid', of in ieder geval niet zoals in de 'ultieme, echte waarheid'. De waarheid is er, maar niemand kent hem. Dat is mijn definitie van waarheid, denk ik.
Ik geloof ook niet dat er iets bestaat waaruit wij gemaakt zijn. Ik geloof dat wij gewoon bestaan zijn uit wat cellen en zo verder geëvolueerd zijn. En dan kun je weer na gaan denken over hoe die eerste levens dan hier zijn gekomen, maar dat weten we niet. Waarschijnlijk door meteorietinslagen, maar waar komt die meteoriet dan weer vandaan? Tja, het heelal schijnt oneindig te zijn, dus daar zal je waarschijnlijk wel nooit achterkomen.
Het lijkt natuurlijk vreemd om jezelf als een bundeltje neuronen te zien, vooral omdat wij mensen ook best spiritueel zijn, maar dit zou misschien liggen aan het feit dat, als wij mensen 'geloven in iets', dat we dan sterker zijn? Ik bedoel, in de Middeleeuwen was Clovis (of wie was het ook alweer?) daar ook al achter gekomen. Hij liet allemaal tekens van Jezus op de harnassen schilderen, zodat ze beter uit de strijd zouden komen, en dat kwamen ze. Nu zou je dit ook als 'toeval' kunnen bestempelen, maar ik geloof toch dat het 'geloof in iets - maakt niet uit in wat' je toch sterker maakt. Geloof en hoop zijn een van de sterkste innerlijke eigenschappen.