Geplaatst op 10-12-2010 om 02:16
Hitler is volgens mij voor veel mensen gewoon eng. Het is zo kort geleden en iedereen kent wel iemand die hem (niet van dichtbij dan) heeft meegemaakt - dat is sowieso al een reden om bij slechterik snel aan hem te denken. Maar ik denk vooral dat iedereen zich kan voorstellen dat hij in crisistijd achter iemand als hitler aan zou gaan lopen, zoals alle duitsers deden. En dat is eng.
Dus eigenlijk wel wat jij zei idd: hitler de schuld geven dat hij superslecht was (k wil hem niet bagatelliseren hoor, maar om mn standpunt duidelijk te maken), zodat ze voor zichzelf kunnen verantwoorden dat ze eraan meewerken, of iig er niet tegenin gaan.
En het is natuurlijk ook het algehele gevoel van de WOII die is blijven hangen, zo lang geleden is het niet en de algemene opinie van nederlanders over duitsland begint net een beetje beter te worden (k weet niet hoe het bij belgie zit, hier is duitsland iig altijd de aartsrivaal, ook door het verloren EK88 natuurlijk:p)
maar ontopicdeel1: k heb hier ook wel vaak over nagedacht, bij bosjesmannen zie ik het wel gebeuren dat ze als fetisjpriesters worden aangezien. Hbers zijn over het algemeen ook gevoeliger, en vaak hooggevoelig, waardoor ze makkelijker signalen oppikken, wanneer ze die ook nog eens goed duiden kunnen (ook vaak bij hb aanwezig) lijkt het net van de goden te komen. Dat is mijn theorie, misschien wel gewoon om te kunnen bedenken dat ik in Afrika medicijnman ofzo was geweest, lijkt me wel gaaf

)
En anders... zullen ze hun hele leven blijven nadenken over alles, zal hun hoofd een rotzooitje zijn en zal hun familie hen erg intelligent vinden, maar de rest van de wereld heeft er niets aan. Ze kunnen best gelukkig worden. Ik kan me best voorstellen dat ik productiewerk doe, elke dag hetzelfde, als ik nog maar mag denken wat ik wil en discussies mag voeren. De input van school is wel fijn om een wat breder scala aan onderwerpen te hebben, maar anders kun je juist heerlijk nadenken over hoe alles is ontstaan en andere fundamentele zaken. Komen ze zometeen weer met een nieuw geloof

, we zullen Wilders vast gaan waarschuwen