Geplaatst op 10-11-2010 om 18:03
Hallo, ik weet niet of op dit forum ook ouders schrijven over hun hoogbegaafde kinderen? Ik heb 2 Hb kinderen en met de jongste zijn er nogal problemen ik hoop dat jullie me hier advies kunnen geven.
Even kort voorstellen, ik ben Irma, zelf niet Hb (denk ik) mijn man wel. Oudste is 12 en zit op de middelbare school VWO-Top klas dus helemaal goed. Bij hem zijn weinig problemen geweest. (behalve dan dat mensen denken dat je je kind pusht als hij kan lezen met 2,5)
Mijn dochter dus, 9 jaar. getest reeds toen ze 3 was omdat ze op de peuterspeelzaal 1,5 jaar gezwegen heeft omdat de andere kinderen haar uitlachten om wat ze daar zei (dat waren haar eigen woorden) Uit de test kwam een IQ van 139 .
Ze was altijd erg geinteresseerd in sterren, menselijk lichaam, lezen etc, tot ze op school kwam, al haar interesses verdwenen en ze was een langzame lezer, ze kon eigenlijk avi 5 maar moest van de juf avi 1 lezen omdat het daar te langzaam ging. Ook vonden ze haar sociaal "niet goed"en wilden ze daar energie in stoppen op school. ze presteerde gemiddeld of iets er onder, met lezen gewoon slecht. Toen ze 5 jaar was nog maar een test omdat er op school getwijfeld werd aan haar kunnen. resultaat van het onderzoek was 129 + of - 10 (dus ergens tussen 120 en 140 maar ze was te jong om het betrouwbaar te meten zeiden ze)
Op school ging het gelukkig sociaal steeds beter, en ondanks mijn vragen aan de school steeds zeiden ze dat ze eerst sociaal moest groeien.
Totdat de juf van groep 5 me in een soort paniek opbelde en zich afvroeg of ze niet gigantisch aan het onderpresteren was en of ze toch geen asperger had? Advies was testen bij het CBO in Nijmegen want daar halen ze onderpresteerders er uit zeiden ze.
In april dit jaar dus getest en er kwam een IQ van 113, met de mededeling dat ze flink had ondergepresteerd op de test en niet duidelijk was wat haar IQ was, ???? Wel dat ze emotioneel bijna 3 jaar voorliep????
Ze mag nu wel in de plusgroep op school maar uit niets blijkt dat ze bovengemiddeld of Hb is. Zelf ben ik van mening dat ze HB is, ook gezien de 2 eerste testen en mijn vergelijking met mijn oudste zoon. Maar het komt er dus niet uit?? of is het toch maar "tijdelijk"geweest dat ze Hb was???? of is ze zo aan het onderpresteren dat het niet meer lukt??? wie o wie helpt me?