Geplaatst op 3-4-2004 om 11:18
Dat bewegen met je kaken Nicole: tot mijn verbazing kwam ik erachter dat veel mensen dat doen. Ikzelf dus niet, maar dit staat bijv op het forum van onze vriendengroep:
'Maar... !
Ik bemerk dat ook ik hier een ernstige drang aan over heb gehouden. Niet zomaar een trekje, maar een echte tic. Ik zal proberen het uit te leggen:
Stel je zit in de auto. Passagiers stoel, ik ben minderjarig. Dan passeren er allerlei witte streepjes op het verder teerkleurige wegdek. Als je stil zit, zullen deze streepjes op een gegeven moment uit je gezichtsveld verdwijnen. Dat kan doordat de motorkap van de auto dan voor de streepjes zit, of - wanneer je met je hoofd naar achteren zit - de rand van de voorruit. Ik zit altijd met mijn hoofd naar achteren.
Dan raken er dus steeds streepjes van het wegdek de raamlijst, in je gezichtsveld.
Dit zou je kunnen zien als een patroon van wit en zwart dat steeds duidelijk wordt afgewisseld.
Mijn tic: Als het wit is moet ik mijn rechtertenen samenknijpen, bij zwart links. Ik verplicht mijzelf dit te doen. En dit moet overal waar ik patronen in kan herkennen, bijvoorbeeld de wielen van een rij geparkeerde auto's. Soms gaat het uiterst ver, maar dat zie ik meer als een drum oefening. Als je recht voor het raam in de auto zit, zijn er soms 4 verschillende rijen met patronen. Twee aan de zijkant van de weg, en twee in het midden. Gelukkig heb ik vier ledematen. Ik moet me dan uiterst concentreren, en elk van mijn ledematen aan een lijn (dus een patroon) toekennen. Dan kijk ik strak naar 1 punt zodat ik me kan focussen op allevier de lijnen. Als een patroon wit is, moet ik mijn spieren spannen, bij zwart ontspannen. Dit is uiterst frustrerend, maar zeker bevredigend.'
'Wat ik altijd doe in de auto: Er staan aan de zijkant van de weg van die paaltjes. Als we tussen die paaltjes rijden MOET ik mn tenen aanspannen, maar als we langs een paaltje komen moet ik ze weer aanspannen. En vervolgens weer supersnel aanspannen. Soms span ik eerst de tenen van mn linkervoet aan, bij het volgende stuk mn tenen van mn rechtervoet.
Best wel ziekelijk als je erover na gaat denken... Maar gelukking ben ik dus niet de enige '
'hello, opzich heel erg ziekelijk. wat jullie met voeten en tenen hebben, heb ik met m'n schouderbladen. die duw ik als ik in de auto zit, vaak heel vaag naar achteren of ik span ze aan ofzo... na een tijdje word het vaak heel pijnlijk, maar dan kan ik het niet meer stoppen. raar eigenlijk. je zou toch denken dat je zoiets wel zou kunnen beheersen he?!!!'
Ik weet dus niet zozeer of het met perfectionisme of iets te maken heeft, maar het is dus een veel voorkomend verschijnsel.