Geplaatst op 15-8-2010 om 15:16
Ik dacht eerst dat je met deze titel bedoelde dat mensen jouw uitleg niet begrijpen, dat heb ik namelijk ontzettend vaak.
Begrijpen van uitleg... Het ligt er echt aan welke leraar. Sommige leraren begrijp ik meteen en bijna altijd en anderen niet. Mijn wiskundeleraar begrijp ik soms niet en als ik dan de vraag stel, dan antwoord hij meestal met: 'Milou, ik heb geen flauw benul waar je het over hebt.' En iedereen vindt dan dat ik 'moeilijk' doe. En dan zit ik daar maar en dan ga ik ofwel geen sommmen om het niet fout te kunnen doen ofwel ik doe het gewoon op mijn eigen manier. Leraren vinden dan wel altijd dat mij manier moeilijk is en dat het ook makkelijker kan, maar ik begrijp die makkelijke manier vaak niet. Ik vind dat maar onlogisch.
En ik vind het zelf wel ontzettend fijn als er gedetailleerde uitleg wordt gegeven. Dan weet ik dat ik dat gewoon moet opvolgen en dan is het goed. Ik moest ooit eens een Praktische Opdracht maken. Er werd echt heel weinig uitgelegd, behalve dat de conclusie heel belangrijk was. Uiteindelijk had ik een verhaal waar ik zelf heel blij mee was, maar mijn klasgenoten konden het niet goed volgen. Mijn lerares ook niet zo goed.
En als ik moet samenwerken is dat ook vaker een probleem. Ik heb dan bijvoorbeeld een heel ander beeld van de opdracht. En dat botst.
En een keer moesten we een wetenschappelijk artikel schrijven. Het taalgebruik moest niet al te moeilijk zijn. Dat vond ik echt lastig en ik zat echt met die opdracht. 'Niet al te moeilijk'. Wat bedoelen ze daar mee? Bovendien vond ik het ook onlogisch dat je geen moeilijkere woorden mocht gebruiken. Het is toch juist de bedoeling dat onze woordenschat hoog is? Waarom hameren ze telkens op de geringe woordenschat van leerlingen, maar verwachten ze vervolgens wel dat wij iets gaan schrijven wat geen net taalgebruik mag hebben?