Geplaatst op 10-8-2010 om 16:14
Hallo allen!
Op het ogenblik houd ik het bij de eerste letter van mijn voornaam, gezien dit een publiekelijk toegankelijk forum is (en ik zo min mogelijk informatie aan google probeer te verstrekken

) en ik "hoogbegaafdheid" een negatieve pretentieuze klank vind hebben. Ik ben van het mannelijk geslacht, word over enkele maanden 30 en ben student.
Ik heb het vermoeden dat veel van de problemen waarmee ik nu te kampen heb voortkomen uit hoogbegaafdheid welke niet begeleid (of gediagnostiseerd) is (ook een reden om niet mijn volledige naam te gebruiken

).
Op de basisschool was ik een uitstekende leerling, vooral op het gebied van talen en creative zaken en ben ook uiteindelijk met VWO-advies van de basisschool gegaan. Op de middelbare school kwam ik in een VWO/HAVO brugklas terecht en meen me een incident te herinneren dat ik vreemd bevonden werd omdat ik encyclopediën voor de lol las. Misschien dat dat iets teweeg heeft gebracht, want uiteindelijk heb ik met een MAVO en HAVO diploma de school verlaten. (Ik lees bij artikelen over hoogbegaafdheid dat er vaak werklust is, maar heb hier persoonlijk geen ervaring mee. Als ik op de middelbare school 10% van het huiswerk heb gedaan is het veel.)
Tussen de middelbare school en nu heb ik verscheidene baantjes en opleidingen gedaan (en deze vaak binnen een jaar weer verlaten) afgewisseld met langere periodes van werkloos thuis zitten. Ook bij mijn huidige opleiding heb ik een grote achterstand opgelopen omdat ik niet goed presteer, maar dit keer geef ik niet op voordat ik een diploma heb.
In mijn tienerjaren had ik al problemen met teleurstellingen te verwerken en dit heeft uiteindelijk geleid tot een soort van depressie waar ik inmiddels 8 jaar mee bezig ben. Zo'n 5 á 6 jaar terug heb ik om die reden een psychiatrische test gedaan waarbij ook een IQ test zat welke onder slechte omstandigheden (depressieve periode en een slapeloze nacht voor aanvang van de test) een score van 127 gaf (geen idee volgens welke methode, maar het werd afgelegd bij een psychiatrisch ziekenhuis).
Ik hoop via dit forum informatie te vinden om te "leven" en anderen te kunnen helpen met zaken waar ik wel verstand van heb.
Groet,
T